tisdag 27 januari 2015

Det kunde ha varit jag. 70 år sedan Auschwitz befrielse



Jag är en av dem
som skulle kunna vare en bödel.
Inser detta när jag är med och "plockar höns" till transport.

Associerar till Auschwitz.
Långa trälängor som ska tömmas.
Hemsk luft och lukt.
Ingen pardon,
ingen lämnas kvar.
En del kacklar och skriker,
andra helt tysta.
Stoppas ned i lådor som stuvas in i lastbilar
för transport till Tyskland.

Först obehag och önska om att hönsen ska få leva kvar.
Men kan alla andra gå in på rad
och ta tre hönor i varje hand,
så kan väl jag?
Efteråt en tillfredställelse av att ha varit duktig.
En grupptillhörighet av oss som klarar av
att plocka höns till transport till Tyskland
som äter det vi svenskar inte vill ha
(vi vill ha kyckling).

70 år sedan Auschwitz blev befriad
och jag tänker på vem som kunnat vara bödel,
att det faktiskt mycket väl hade kunnat vara jag.

Men jag har tur.
Det var inte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...