tisdag 15 april 2014

Jag heter inte Miriam


Nyårslöfte 2014,
att läsa de böcker jag redan har innan jag köper nya.
Kom ända till slutet av mars innan det löftet var brutet.
Kunde inte stå emot efter att ha sett Majgull Axelsson i TV-rutan hos Malou,
 där hon berättar om sin roman:
Jag heter inte Miriam


Att lämna det som är jag, bara för att överleva, bli accepterad och kunna leva vidare.

Och så droppar det ut,
det där som blir så stort att det inte längre får plats därinne,
en bit av den egna historien.

Har haft tur att ibland ha varit den som fått ta emot och lyssnat till de där dropparna.

Skillnaden nu är att jag ska få en hel livsberättelsen
(även om denna är påhittad),
Miriams som egentligen är Malika.
Den  romska flickan som byter sin identitet i Auschwitz och "blir" judinna
för att sedan konverterar till svensk hemmafru.



 Sätter mig ned i 50-talet
och läser.
Förundras över människan och Majgull Axelssons förmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...